Standard Helmet ECE R22.06 – Apa Hebatnya Helmet Ini? (Bahagian 1)

ECE R22.06 Helmet Standard – What’s the Big Deal? (Part 1)

Di sebuah acara keselamatan jalan raya baru-baru ini yang turut melibatkan beberapa agensi keselamatan jalan raya, terdapat juga seorang pegawai singgah di gerai helmet. Staf yang mesra memperkenalkan pelbagai helmet termasuk model baharu yang mematuhi standard helmet ECE R22.06.

Pada ketika itulah keadaan menjadi sedikit ‘menarik.’ Pertama, beliau mempersoalkan mengapa helmet-helmet itu tidak mempunyai label SIRIM tempatan. Sebenarnya, helmet import tidak memerlukan ujian dan pelabelan SIRIM. Ironinya, kementerian beliau sendiri yang meluluskan homologation dan penjualan helmet tersebut.

BACA DI SINI: Sijil SIRIM untuk Helmet – Membongkar Kekeliruan


Seterusnya, beliau mempersoalkan di mana dinyatakan bahawa helmet tersebut mematuhi standard ECE R22.06. Maklumat itu jelas boleh ditemui di dua lokasi, iaitu pada satu label di bahagian belakang cangkerang, dan satu lagi dijahit pada tali dagu.

Kisah ini benar-benar berlaku. Bagi pengguna biasa (kecuali di Eropah di mana ia diwajibkan), tidak mengetahui apa yang mereka pakai di kepala adalah satu perkara; tetapi lebih mengejutkan, malah memalukan, jika badan pengawal selia sendiri tidak mengetahuinya. Oleh itu, memandangkan helmet baharu GIVI akan mematuhi standard terbaru bermula dengan GIVI M35.0 Scudo dan terkini GIVI 50.9 Atomic, adalah penting agar semua penunggang memahami apa yang dimaksudkan dengan standard baharu ini.

Kenapa perlu ada standard untuk helmet, atau standard secara umum?

Kenapa perlu ada standard untuk helmet sejak awal lagi? Mahu satu kisah lain? Baiklah, kami sudi berkongsi.

Sebelum 221 SM, China tidak wujud sebagai sebuah negara tunggal. Sebaliknya, ia terdiri daripada beberapa negeri bebas, masing-masing diperintah oleh raja yang berbeza. Setiap negeri mempunyai unit ukuran yang serupa tetapi tidak sama, selain gaya penulisan yang hampir serupa tetapi berbeza.

Bayangkan kekeliruan dan huru-hara dalam kalangan peniaga dan anda, sebagai pengguna: Anda memesan perisai kalis panah, tetapi ia tertusuk seperti sekeping kertas, semata-mata kerana perisai itu datang dari negeri lain dengan ukuran berbeza. (Sedikit seperti sesetengah platform beli-belah dalam talian masa kini.)

Oleh itu, perkara pertama yang dilakukan Qin Shi Huang apabila menakluk dan menyatukan negeri-negeri ini pada 221 SM ialah menyelaraskan semuanya ke dalam satu sistem iaitu standard.

Kembali kepada helmet, mempunyai set standard yang jelas bermakna helmet boleh dihasilkan dengan lebih selamat. Standard helmet mengandungi metodologi ujian tertentu, keputusan ujian, dan syarat-syarat yang mesti dipatuhi. Gagal memenuhi mana-mana kriteria ini bermakna helmet tersebut tidak sesuai untuk melindungi ‘tofu’ di atas. (Ya, otak manusia sebenarnya mempunyai konsistensi seperti tofu.) Begitu juga, ketiadaan standard akan menghasilkan helmet dengan tahap keselamatan yang berbeza-beza.

Apakah ECE R22.06?

Standard helmet baharu ECE R22.06 mewakili hampir keseluruhan pengubahsuaian dari segi ujian keselamatan dan penilaian. Standard baharu ini disambut baik kerana motosikal kini lebih laju berbanding semasa standard R22.05 diwajibkan pada 2003. Tambahan pula, semakin ramai penunggang yang memasang aksesori seperti kamera aksi dan alat komunikasi pada helmet mereka.

Mari kita mulakan dengan asas sebelum meneliti butiran, bermula dengan penjelasan tentang apa itu standard. Sila rujuk gambar contoh di bawah, yang boleh ditemui di bahagian belakang helmet:

  • “‘ECE’ ialah singkatan bagi Economic Commission for Europe (Suruhanjaya Ekonomi Eropah). Ia ditubuhkan pada 1958 oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk mempromosikan kerjasama dan integrasi ekonomi di kalangan negara anggota. https://unece.org
  • Kemudian, ECE menetapkan standard bagi setiap produk yang dijual di rantau tersebut dari segi reka bentuk, ciri, keselamatan, dan sebagainya. Ini termasuk peralatan elektrik, mesin, peralatan perlindungan diri, dan banyak lagi.
  • Oleh itu, Peraturan ECE No. 22 (ECE R22) dikeluarkan pada 1972, yang mendefinisikan keperluan untuk menguji dan menghasilkan helmet motosikal.
  • Oleh kerana ECE berada di bawah bidang kuasa PBB, standard ECE R22 diterima pakai oleh negara anggota PBB sebagai standard global untuk helmet. Justeru, anda mungkin melihat penandaan seperti “UN R22.XX” atau “UNECE R22.XX” pada helmet.
  • “.06” pada R22.06 merujuk kepada siri pindaan peraturan – ini adalah yang keenam sejak 1972.
  • Standard ini diiktiraf dan dilaksanakan di 62 negara termasuk Malaysia. Ujian dan kelulusan helmet dijalankan oleh makmal rasmi terutamanya di negara Kesatuan Eropah, selain Jepun, Australia, Afrika Selatan, dan New Zealand.

Pelabelan

Selain pelekat di bahagian belakang helmet, helmet yang diluluskan ECE juga mempunyai tag yang dijahit pada salah satu tali dagu. Tag ini mengandungi maklumat kelulusan tambahan dan boleh ditemui pada semua helmet GIVI, termasuk GIVI 50.9 Atomic dan GIVI M35.0 Scudo yang baharu.

Rujuk gambar di bawah untuk tag pada tali dagu M35.0 Scudo:

  • “E1” dalam bulatan: Negara di mana helmet diuji dan diluluskan. E1 bermaksud Jerman. Sila rujuk jadual di bawah untuk kod negara.
  • “06300909”: Dua digit pertama, “06”, menunjukkan helmet disahkan mengikut standard ECE R22.06, manakala “300909” ialah nombor kelulusan untuk model ini.
  • “J”: Diuji dan disahkan sebagai helmet jenis jet (open-face).
  • “003974”: Nombor batch ujian.

Rujuk gambar di bawah untuk tag pada tali dagu GIVI 50.9 Atomic yang baharu:

  • “06300883”: Dua digit pertama, “06”, menunjukkan helmet disahkan mengikut standard ECE R22.06, manakala “300883” ialah nombor kelulusan untuk model ini.
  • “P”: Diuji dan disahkan sebagai helmet full-face. Huruf “P” menunjukkan bar dagu bersifat protective (pelindung).
  • “000654”: Nombor batch ujian.

Bagi helmet modular (flip-up), seperti tali dagu GIVI X.21 Challenger yang baharu:

  • GIVI X.21 Challenger mematuhi standard ECE R22.05, tetapi kami ingin menekankan tag pada tali dagu.
  • Perhatikan bahawa kod bermula dengan “05” dan bukannya “06” kerana helmet ini di-homologate mengikut standard ECE 22.05.
  • “E11” dalam bulatan: Helmet diuji dan diluluskan di United Kingdom.
  • “050588”: Dua digit pertama, “05”, menunjukkan helmet disahkan mengikut standard ECE R22.05, manakala “0588” ialah nombor kelulusan untuk model ini.
  • Sekali lagi, “P” bermaksud bar dagu bersifat pelindung apabila diturunkan dan helmet berfungsi sepenuhnya sebagai helmet full-face.
  • “J”: Diuji dan disahkan sebagai helmet jenis jet (open-face). Pensijilan jenis “J” (untuk helmet jet) diperlukan kerana penunggang mungkin menunggang dengan bar dagu dinaikkan atau dibuka.
  • CATATAN PENTING: Terdapat beberapa helmet modular di pasaran yang hanya mempunyai “J” tanpa “P”, atau mempunyai huruf “NP” yang bermaksud bar dagu tidak diuji untuk perlindungan atau gagal ujian perlindungan, jadi ia tidak melindungi walaupun diturunkan dan dikunci.
  • “172657”: Nombor batch ujian.

Kesimpulan

Terima kasih kerana mengikuti hingga Part 1 ini. Kami akan teruskan dengan menunjukkan beberapa ujian penting yang dijalankan untuk kelulusan ECE R22.06 dalam bahagian seterusnya.

Sila klik pautan ini untuk mencari pilihan helmet dan produk GIVI kegemaran anda.