
Kejohanan motosikal elektrik sepenuhnya MotoE kini menjadi sebahagian tetap dalam siri MotoGP, seiring dengan perkembangan dunia ke arah elektrifikasi kenderaan. Sejak diperkenalkan pada tahun 2019, siri ini telah menarik penyertaan beberapa pasukan dan penaja besar, termasuk LCR, yang baru-baru ini melancarkan LCR E-Team untuk musim MotoE 2023.
Menunggang untuk pasukan tersebut ialah Eric Granado, penunggang dari Brazil berusia 27 tahun, dan Miquel Pons, penunggang dari Sepanyol berusia 26 tahun.

Kerjasama itu terbukti berjaya apabila beliau memenangi 5 perlumbaan, serta berada di podium sebanyak 3 kali lagi. Keputusan tersebut membolehkan beliau menamatkan musim di tempat kedua keseluruhan, hanya sedikit terlepas daripada kedudukan teratas. "Kerjasama itu terbukti berjaya apabila beliau memenangi 5 perlumbaan, serta berada di podium sebanyak 3 kali lagi. Keputusan tersebut membolehkan beliau menamatkan musim di tempat kedua keseluruhan, hanya sedikit terlepas daripada kedudukan teratas."

Pons pula telah bersama pasukan itu sejak tahun 2021. Pada musim lalu, beliau berjaya meraih empat podium dan menamatkan saingan di tempat kelima keseluruhan. “Bersama LCR E-Team, pada tahun 2023 kami mahu melangkah setapak lebih jauh dan berjuang untuk mencapai matlamat tertinggi. Kami yakin mampu melakukan kerja yang baik; saya tidak sabar untuk memulakan musim ini.”

Pasukan ini diketuai oleh Lucio Cecchinello, yang menjadi asal-usul nama pasukan “Lucio Cecchinello Racing (LCR).” Beliau merupakan bekas pelumba kejohanan dunia, memenangi beberapa kemenangan sepanjang kerjayanya. Baru-baru ini, beliau menyaksikan pelumbanya, Alex Rins, menaiki podium ke-100 untuk pasukan LCR Honda Castrol MotoGP di Austin, Texas.
Alex Rins dan LCR Honda Menang di GP The Americas 2023
GIVI dengan bangganya menjadi penaja bagi kedua-dua pasukan, sekaligus meneruskan hubungan kerjasama yang kukuh. GIVI sendiri dibina atas legasi dunia permotoran. Selain daripada penglibatan dalam MotoE dan MotoGP, GIVI turut menjadi penaja utama GIVI Rimba Raid, serta menyokong pelbagai pasukan dan pelumba dalam Rali Dakar dan Kejohanan Cub Prix Malaysia.
Perubahan paling ketara dalam Kejohanan MotoE tahun ini ialah pertukaran kepada motosikal elektrik prototaip Ducati, selepas syarikat perintis Energica menamatkan kontrak mereka tahun lalu. Motosikal elektrik Ducati ini dilengkapi motor berkuasa 110 kW (147.5 hp) dan seberat 225 kg.

