
Lebih daripada sekadar penjenamaan
Apabila Encik Giuseppe Visenzi mula berlumba motosikal pada tahun 1962, dia mungkin tidak tahu nasibnya memberi manfaat kepada penunggang motosikal lain pada masa hadapan.
En. Visenzi mula berlumba dalam kategori 125cc dari 1962 hingga 1966, sebelum bertukar ke kelas 350cc dari 1968 hingga 1970. Dia mendapat tempat ke-3 dalam kejuaraan 1969 di belakang Silvio Grassetti dan seorang legenda perlumbaan motosikal dengan nama Giacomo Agostini.
Selepas bersara daripada perlumbaan, Encik Visenzi memulakan sebuah syarikat pada tahun 1978, yang menghasilkan aksesori untuk motosikal dan penunggang motosikal. Menggabungkan dua huruf pertama nama pertama dan terakhirnya, dia membaptis syarikatnya "GIVI."

Hari ini, GIVI ialah sebuah konglomerat global dengan kilang dan kemudahan di 11 negara.
Tetapi, semangat En. Visenzi terhadap sukan permotoran tidak pernah berkurangan. Jika dia tidak boleh menunggang, maka dia boleh menyokong mereka yang mempunyai semangat seperti dia. Dengan berbuat demikian, dia juga dapat melihat perkembangan pelumba berbakat menjadi juara.
GIVI telah lama terlibat dengan sukan permotoran. Memandangkan MotoGP kini menjadi ruji kepada penonton global, kami mungkin tidak menyedari bahawa GIVI menyokong banyak bentuk dan kategori sukan permotoran dua roda di seluruh dunia.
Berikut ialah beberapa pasukan dan siri yang ditaja oleh GIVI.

Pasukan LCR Honda dan Ducati Motogp Team
GIVI telah menjadi penyokong Pasukan LCR sejak 2001. Pemilik pasukan, Lucio Cecchinello-oleh itu nama pasukan itu Lucio Cecchinello Racing-sendiri adalah pelumba GP Dunia 125cc yang berjaya. Beliau telah memenangi 7 perlumbaan dalam kerjayanya antara 1993 hingga 2003.
Pasukan LCR dilihat sebagai tapak melahirkan bakat baharu dalam MotoGP. Contoh terbaik ialah Casey Stoner yang menunggang untuk pasukan ini pada tahun 2006 sebelum berpindah ke Ducati pada tahun 2007 dan seterusnya memenangi gelaran juara MotoGP.
Pasukan LCR Honda kini menikmati perkhidmatan Cal Crutchlow dan rookie Takaaki Nakagami.
GIVI juga telah mula menaja pasukan Ducati MotoGP Team sejak 2016. Andrea Dovizioso menghampiri untuk memenangi kejuaraan pada 2017.

Pasukan Lumba Yuzy
GIVI telah bekerjasama dengan bekas juara dan pelumba GP 250cc, ARRC dan Cubprix, Shahrol Yuzy sejak 2013, dengan menyokong pasukannya yang kini digelar Yuzy Racing Team.
Siri Cubprix Malaysia kini menjadi tempat di mana bakat muda Malaysia dikesan sebelum mereka naik pangkat ke siri serantau lain seperti Kejohanan Lumba Jalanan Asia, atau Piala Bakat Asia, atau CEV Sepanyol.
Pasukan Shaol Yuzy bertanding dalam kategori CP150 dan CP115 pada 2018.

GIVI Rimba Raid Mat Daling 2018

Le Tour De Langkawi 2018
Memandangkan ia adalah acara berbasikal, GIVI telah melaksanakan tanggungjawab mereka dengan menyediakan 200 topi keledar kepada polis trafik dan marsyal acara tersebut. Sekali lagi, perkongsian sedemikian adalah kerana kepercayaan kami bahawa kami boleh memberikan perlindungan dan keselesaan terbaik kepada mereka yang bekerja keras dalam menjaga keselamatan para peserta.
Pasukan Kawasaki Puccetti Racing
GIVI kini bekerjasama dengan Pasukan Kawasaki Puccetti Racing.
Pasukan itu mempunyai Juara Sukan Super Dunia 5 kali, Kenan Sofuoglu sebagai pelumba mereka tetapi komplikasi dan kecederaan berulang telah memaksanya untuk bersara tahun ini. Pelumba Turki itu juga terkenal dengan larian 400 km/j dengan Kawasaki Ninja H2R.
Rakan dan rakan senegara Sufuoglu, Toprak Razgatlioglu bertanding dalam kategori Superbike.
Pasukan ini juga dipertandingkan dalam kelas Stock1000.

Pasukan HRC Monster Energy Honda Rally
GIVI telah lama bekerjasama dengan pasukan terkemuka dalam acara off-road paling mencabar di dunia, iaitu The Dakar Rally. Awal tahun ini, GIVI menaja pasukan rasmi Team HRC Monster Energy Honda Rally. Pelumba pasukan tersebut, Kevin Benavides, berjaya menamatkan perlumbaan di tempat ke-2 keseluruhan.

Alessandro Botturi
Pelumba Off-road Factory Yamaha Alessandro Botturi adalah seorang lagi pelumba Dakar yang ditaja oleh GIVI pada 2018. Bagaimanapun, satu kemalangan teruk memaksanya keluar daripada rali.